بازی های مدیریتی: سريعترين گروهي باشيد كه 100 امتیازی می شود!
وبلاگ
نمونه عملی: بررسی بدبینی سازمانی با استفاده از نتایج سنجش رضایت شغلی
بدبینی سازمانی یک نگرش منفی و دفاعی نسبت به سازمان است که به ادراک نامطلوب از فضا و جو سازمانی منجر میشود. به عبارت ساده تر، بدبینی سازمانی احساس بی عدالتی، سرخوردگی و ناامیدی، احساسات منفی و بی اعتمادی نسبت به یک فرد، گروه، ایدئولوژی، جامعه، سازمان یا نهاد اجتماعی است. از عوامل ایجادکننده بدبینیادامه مطالب
برنامه ريزي مسير پيشرفت شغلي (کارراهه شغلی)
برنامهريزي مسير پيشرفت شغلي به پيشرفت شاغل در طي سنوات خدمت در يك شغل اشاره دارد. ضرورت برنامه ريزي مسیر پیشرفت شغلی را بايد در فرصت استخدام مساوي، كيفيت زندگي كاري، رقابت كاركنان، كسب مهارت هاي جديد، نگهداري كاركنان و استفاده مطلوب و بهينه از افراد تحليل كرد.
نظريه دو عاملی انگيزشي – بهداشتي هرزبرگ
نظريه انگيزشي – بهداشتي به وسيله روانشناسي به نام فردريك هرزبرگ ارائه شد. او بر اين باور بود كه رابطه فرد با كار يك رابطه اصولي و اساسي است و نگرش فرد نسبت به كار را ميتوان براساس ميزان موفقيت يا شكست وي تعيين كرد. هرزبرگ همواره اين پرسش را مطرح ميساخت كه «افراد از شغل خود چه ميخواهند؟»
نظریه های رضایت شغلی
نظريه هاي رضايت شغلي توسط بعضي از صاحبنظران به شكل هاي مختلفي دسته بندي شده اند منجمله ازكمپ نظريه هاي رضايت شغلي را به سه دسته عمده 1) رويكرد نيازها، 2) رويكرد اميد و انتظار و 3) رويكرد ارزشي تقسيم بندي نموده است.
سنجش رضایت شغلی کارکنان
اغلب گفته ميشود كه «كاركنان خوشحال، داراي كارائي بالاتری هستند» و هريك از كاركنان خوشحال بايستي با شغلشان ارضا گردند. اهميت رضايت شغلي از آنجا ناشي ميشود كه بيشتر افراد تقريباً نيمي از ساعات بيداري خود را در محيط كاري ميگذرانند. رضايت شغلي عبارت است از حدي از احساسات و نگرشهاي مثبت كه افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتي يك شخص ميگويد داراي رضايت شغلي بالايي است، اين بدان مفهوم است كه او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبي درباره كارش دارد و براي آن ارزش زيادي قائل است.
آشنایی با تدوین و نگارش صورتجلسه
صورتجلسه مكتوبي است حاوي نتايج و مصوبات جلسات اداري كه به امضاي اعضاي جلسه می رسد.
آشنایی با نگارش بخشنامه اداری
بخشنامه، نامهاي است كه رئيس سازمان دولتي و يا معاونت آن براي اطلاع كارمندان صادر می كند و تعليمات كلي و يكسان در طرز اجراي يك قانون و يا يك آييننامه را به آنان بدهد تا اختلاف ايجاد نگردد. بخشنامه نبايد مخالف قانون باشد. اگر مخالف باشد صادركننده مسئول است. ضمناً بخشنامه منشاء حق و تكليف نميشود.
آشنایی با نگارش دستورالعمل اداری
دستورالعمل در اصطلاح عبارت از ترتيب انجام كار به ترتيب و توالي اجزاي آن است كه به صورت مكتوب تدوين و بر اساس موازين خاصي براي اجرا به وسيله مقامات صالحه و در حدود وظايف و مسئوليت ها و مأموريت به متصديان ذيربط ابلاغ ميگردد. دستورالعمل مترادف واژههاي شيوه و روش بوده و برخي از موارد به معني و مفهوم آئيننامه نزديك ميشود تا آنجا كه واژه مزبور به جاي آن قرار ميگيرد.
آشنایی با اصول نگارش نامه های اداری
نامهنويسي يك بخش حياتي از زندگي شغلي است. خوب نامه نوشتن ميتواند اثربخشي و كارآيي شركت ها و سازمان ها را افزايش دهد. براي مهارت در ايجاد ارتباط، نيازي به انبوهي از كلمات نيست. همة ما ميتوانيم مهارتهاي مان را در نامه نوشتن افزايش دهيم. البته باید به خاطر داشته باشيم كه ارتباط مؤثر، بيش از آنچه كه به دادن اطلاعات اضافي به خواننده بستگي داشته باشد، به درك درست او از مطلب بستگي دارد.